MALAX: Smarthfisk

03 Maj 2018, 19:00 - 19:01

Under fyra kvällar lär vi oss hantera och tillreda fisk. Vi testar nya recept och får pröva på att lägga nät och använda kastspö. Alla kvällar avslutas med en gemensam måltid.

26.3. kl. 18– 21
Marthaförbundets personal ger en introduktion till projektet, informerar om olika smarthfiskar och hur de kan användas. Vi tillreder en gemensam säsongsbetonad måltid baserad på vad vi lärt oss under tillfället. Deltagarna kan komma med önskemål om innehåll för följande träff (exempelvis tillvaratagande av rom, filetering, husmanskost).

5.4. kl. 18– 21
Typiska lokala fiskrecept och tillredningsmetoder presenteras. Vi diskuterar och prövar oss fram så att recepten passar smarthfisken. Gemensam måltid med diskussion.

3.5. kl. 18– 21
Vi använder smarthfisken på nya sätt och testar nya tillredningsmetoder och smaksättningar. Gemensam måltid med diskussion.

För anmälan och mera info kontakta Marika Danielsson, marika.danielsson@martha.fi

Kursen avslutas med en dag vid båtmuseet i Malax under sommaren 2018.  Datum meddelas senare.
Under dagen presenterar Fiskarförbundet fiskelov och fiskemetoder och var och hur och man får fiska. Deltagarna får pröva på att lägga ut nät, använda kastspö, lägga ut en katsa. Kvällen avslutas med utomhusmatlagning, exempelvis grillning eller rökning av fisk.
Kursen är öppen för marthor och för nyfinländare. Inga förkunskaper krävs. Inga avgifter.

Högstadiet i Petalax
Mamrevägen 9
66240 Petalax
Arrangör