Rådgivningsorganisationer lanserar kampanjen #pystyn2018 #jojagkan2018

15.01.2018 kl. 15:02
Fyra finländska rådgivningsorganisationer lanserar i dag kampanjen #pystyn2018 #jojagkan2018 som utmanar alla finländare att lära ut viktiga vardagsfärdigheter till ungdomar. Målet med kampanjen är att sammanlagt 10 000 unga i åldern 16–29 ska få nya kunskaper i vardagshantering under kampanjperioden 15.1–31.10.2018.

Genom kampanjen #pystyn2018 #jojagkan2018 vill organisationerna bjuda in människor att dela kunskap och lära ungdomar de färdigheter som en ung person behöver för en smidig vardag. Det kan handla om matlagning, städning, att sy i en knapp eller att byta en lampa. Fler tips på vardagssysslor hittar man på webbsidan jojagkan.fi.

Kampanjen kommer att synliggöra det vardagliga hushållsarbete som ska utföras varje dag. Genom kampanjen vill organisationerna höja uppskattningen för hemarbete och hantverk.

Det finns flera sätt att delta i den tvåspråkiga kampanjen:

• Via nätet: www.jojagkan.fi/www.pystyn.fi
  • Per e-post: jojagkan@martat.fi/pystyn@martat.fi
  • Med ett sms: 050 339 0494
  • Via en kupong i tidskriften Martha/Martat

Mera information ger:

Hanna Viita, projektkoordinator, 050 339 0494 eller hanna.viita (at) martat.fi

Elisabeth Eriksson, hushållsrådgivare, 050 408 9179 eller elisabeth.eriksson (at) martha.fi

Kampanjen #pystyn2018 #jojagkan2018 är en del av projektet Uppdrag Z som finansieras av Undervisnings- och kulturministeriet. Projektet genomförs som ett samarbete mellan Finlands svenska Marthaförbund rf, Marttaliitto ry, Taito ry och ProAgria Etelä-Suomi ry.