Reashopping – billigt och bra?

11.01.2018 kl. 12:51
Vad är bra att tänka på innan man skyndar sig ut på stan eller nätet för att jaga efter de bästa erbjudandena? Vad lönar det sig att se upp för, och vilka möjligheter finns att återlämna en produkt?

Din inställning påverkar dina köp
Att ta en titt på vinterrean hör till för många. Du intalar dig själv att du bara fönstershoppar eller scrollar och söker inspiration. Men att gå i butiker ”bara för att” kräver självdisciplin. Då du utsätts för marknadsföring finns det alltid en risk att ett habegär vaknar, speciellt om affären lockar med nedsatta priser. Men hur mycket sparar du egentligen om du handlar något som inte var planerat eller som du inte behöver? Fråga dig själv om du går i butiker för att hitta någonting, eller för att hitta det du söker?

Är det faktiskt billigt?
Köp inte bara för att det är billigt. Genom marknadsföring försöker företagen få oss övertygade om att vi behöver en produkt och priset är ett sätt för företagen att marknadsföra och sälja sina produkter. Det är vanligt att använda sig av erbjudanden som till exempel "ta tre betala för två". Om du är ute efter en BH, men slutligen går ut ur butiken med tre stycken, har du ändå konsumerat mera än du från första början planerat. 

Rea i nätbutiker
Att handla på nätet är ett lätt och tidseffektivt sätt att handla, och priserna är ofta lägre än i de fysiska butikerna. Det finns ändå några saker som kan vara bra att se upp för.

  • Företaget meddelar att det finns endast ett exemplar kvar av produkten du tittar på. Instinktivt tänker du att om produkten nästan är slutsåld måste den vara bra, då alla andra också vill ha den. Efter att du gjort din betalning står det fortfarande att det finns en vara kvar. På det här sättet kan företaget försnabba konsumentens köpbeslut. 
  • ”Om du gillar det här, gillar du antagligen också det här!” Baserat på vilka produkter du sökt i nätbutiken, kan företaget med hjälp av algoritmer ge förslag på andra liknande produkter som kunde intressera dig. Meningen med denna typ av marknadsföring är att få dig att känna att företaget hjälper dig att orientera i nätbutiken och hitta de produkter du tycker om, men i verkligheten vill företaget få ditt habegär att vakna, och därmed få dig att köpa mera.
  • Rabattkoder. Du har fått en rabattkod på -10 % till en nätbutik. Vad roligt tänker du, men då du läser närmare vad som krävs för att få rabatten, inser du att rabatten gäller endast om du köper för totalt 100 euro på nätbutiken. Inget fel med det, men om rabattkoden gör att du handlar mera eller bara för att få ta del av rabatten, har företaget lyckats med sin marknadsföring, och din plånbok är 90 euro tunnare.

Att häva ett köp

  • Minns att produkten inte kan bytas eller returneras om inte företaget meddelat att det är möjligt. Fråga alltid vid kassan om du har rätt att byta eller returnera. Produkter som är realiserade saknar ofta returrätt, men det brukar vara möjligt att byta antingen till en annan produkt eller till ett presentkort.
  • Om företaget inte tillämpar bytes- eller returrätt, och du är osäker på ditt köp, kan du föreslå att ni ingår ett avtal om öppet köp, det vill säga att ni ingår avtal om att du får returnera produkten inom en viss tid. Minns att vid dessa situationer få villkoren tydligt skrivna på kvittot.
  • Produkter som köps genom hemförsäljning eller distansförsäljning (exempelvis telefonförsäljning och nätbutik) har du alltid 14 dagar på dig att återlämna om du ångrar dig. Detta gäller också om det pågår realisation. Det kan ändå finnas begränsningar för ångerrätten, exempelvis om produkten är måttbeställd och skräddarsydd. Kolla alltid avtalsvillkoren innan du fattar ett köpbeslut!
  • Om produkten är felaktig måste företaget gå med på att du returnerar produkten.


Källor
Konkurrens- och konsumentverket: Att häva ett köp. Tillgänglig på:
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/kop-forsaljning-och-avtal/att-hava-ett-kop/
Konkurrens- och konsumentverket: Försäljningspris på realiserade produkter. Tillgänglig på: https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/marknadsforing-och-kundrelationer/realisation-och-erbjudanden/