Under våren lanserar vi en ny webbsida, ursäkta eventuellt flyttkaos. Hör av er till oss om det är något ni inte hittar!

Förbundskalender

RASEBORG: Marthas skördefest Raseborg: Välkommen med på en gemensam måltid i marthaanda på Svartå slott.
Helsingfors: Svampar – artkännedom & matlagning Lär dig mer om våra inhemska svampar inför höstens skogsfärder. Tillsammans tillreder vi en stor buffé med svamprätter och äter tillsammans.
MALAX-KORSNÄS MI: EKOSTÄDNING Ekologirådgivaren Anita Storm visar knep som gör städningen miljövänligare och roligare!
Fiskars: Marthaförbundet på Slow Food Festival Gör en utflykt till Fiskars och njut av skördeprodukter och Fiskars bruks miljö. Marthaförbundet är på plats.
Vasa: DEN FINLANDSSVENSKA MATKULTURDAGEN Kom och fira den finlandssvenska matkulturdagen med after work på Bock's i Vasa.
HELSINGFORS - Minimalism och zero waste Kom med och inspireras av filosofin kring minimalism och zero waste och få tips för en hållbarare tillvaro.
Houtskär: Svampkurs Kom med på svampfärd med Marthaförbundets svamprådgivare!
Houtskär: Matkulturdagen på Hyppeis Värdshus Välkommen att fira den finlandssvenska matkulturdagen tillsammans med Houtskärs marthaförening i samarbete med Finlands svenska Marthaförbund.
Helsingfors: Sylta & safta Vi tar tillvara på höstens skörd och använder olika metoder föra att konservera äpplen, päron, lingon och tranbär.

Senaste nytt

Dags att ekofasta

Temat för ekofastan 2018 är "med hopp som drivkraft". Vi vill slå hål i klimatångesten och ingjuta hopp för framtida generationer.

I en sexdelad poddserie får du ta del av inspiration, kunskap och konkreta tips kring miljö och hopp. Sök efter ”ekofastapodden” i Podcaster, Acast eller på Soundcloud.

Fasta är att avstå för något viktigare
Under fastan eftersträvar vi sinnesförändring och fokuserar på det viktigaste. Att fasta är alltid frivilligt. Under fastan blir livet enklare. Vi äter mindre, drar ner på takten och tar tid för stillhet. Samtidigt ger vi mera tid för andliga värden och övningar.

Kampanjen Ekofasta är Evangelisk-lutherska kyrkans fastekampanj som lyfter fram omsorg om miljön. År 2018 arrangeras Ekofastan för sjunde gången och genomförs som ett samarbete med Finlands svenska Marthaförbund, Finska missionssällskapet och Domkapitlet i Borgå stift.

Mer information:

Tf. koordinator för verksamhet bland studerande och vuxna & assistent för svensk service
Charlotte Steffansson-Myrskog, Finska missionssällskapet
charlotte.steffansson@finskamissionssallskapet.fi

Stiftssekreterare för mission och internationellt arbete
Tomas Ray, Borgå stift
tomas.ray@evl.fi

Koordinator för sociala medier
Simon Lampenius, Kyrkostyrelsen
simon.lampenius@evl.fi

Informatör
Karin Lindroos, Marthaförbundet
karin.lindroos@martha.fi

14.02.2018 kl. 10:40

Varför grälar vi? – Jo, på grund av pengar

Pengar är en av de vanligaste orsakerna till gräl i finländska parförhållanden. Gräl och konflikter hör livet till, och kan vara svåra att undvika helt då vi lever i en relation. Men varför är konflikter relaterade till pengar och konsumtion så känsliga för oss?

Pengarna spelar en central roll i vårt liv – vare sig vi vill det eller inte. Pengar gör det möjligt för oss att hantera vardagen, ger trygghet men också möjlighet att förverkliga oss själva. Pengar reflekterar våra värderingar, mål och vår identitet, vilket gör att vårt förhållande till dem blir personligt. Vi känner ofta att vi själva vet bäst hur vi vill använda våra pengar.

Men vad händer om vi delar vår vardag med en person som inte delar vår uppfattning om pengar och konsumtion? Eller om våra uppfattningar och värderingar ändras under åren, och vi inte längre tänker lika som vi gjorde i början av vårt förhållande? Om vi inte lyckas kommunicera hur vi tycker och tänker om pengar, är risken för missförstånd stor, och grunden för en konflikt lagd. I värsta fall kan konflikterna kring ekonomi vara en bidragande orsak till separation eller skilsmässa.

För att minska på grälen måste vi bli bättre på att prata om pengar. Ju tidigare i förhållandet vi diskuterar vår syn på pengar och konsumtion, desto bättre. Men det är heller aldrig för sent att lära känna sina partner då det kommer till ekonomiska frågor. För att lyckas krävs det vilja och motivation från båda parterna att bygga upp ett mål och en strategi som passar just er situation, era värderingar och ert synsätt.

Hur skall vi undvika konfliktsituationerna?

Se inte konflikten som ett hot mot relationen. Konflikter kan också fungera som ögonöppnare som hjälper oss att inleda en dialog och småningom kunna förstå varandra. Många skyggar för att inleda pengapratet eftersom man är rädd för en möjlig konflikt. Detta kan leda till att problemen eskalerar, och gör att grälet blir betydligt allvarligare än vad det skulle ha blivit om det behandlats från första början.

Boka in ett möte. I stundens hetta kan kan det lätt hända att vi höjer rösten och börjar gräla. Grälet kan eskalera och leda till gräl om andra brister i förhållandet om exempelvis städning, barnuppfostran, fördelning av egen tid. Då vi bokar tid för en diskussion, visar vi också för varandra att vi värderar vårt förhållande högt och ser det som ett gemensamt projekt.

Förberedelser inför mötet: Reflektera över det egna förhållningssättet till pengar och konsumtion. Inled med att fundera på hur du förhåller dig till pengar, hurdana modeller du fått hemifrån samt hur de påverkar dina handlingar? Vad vill du prioritera i den gemensamma konsumtionen? Det är betydligt lättare att inleda en dialog med din partner om du har klart för dig själv vad dina förväntningar är.

Jämför synsätt. Vad tänker vi olika om och vad har vi gemensamt? Prata, lyssna och förstå, och försök hålla en god ton genom hela diskussionen. Vi behöver inte alltid vara av samma åsikt, men vi behöver kunna respektera andras åsikter för att kunna förhandla vidare.

Delad ekonomi eller särekonomi? Vad passar bäst i vår situation? Ett gemensamt konto dit hushållets alla inkomster styrs, eller egna konton som var och en flyttar över pengar från? Eller kanske en kombination av delad ekonomi och särekonomi? Bara vi vet vad som fungerar i vår situation. Båda måste vara nöjda med beslutet för att det skall fungera i praktiken. Vid delad ekonomi är det också viktigt att diskutera hur utgifterna fördelas. Kan man till exempel tänka sig en procentuell fördelning baserad på inkomsten?

Vad skall prioriteras/icke-prioriteras i konsumtionen? Om den ena vill ha hummer och champagne, och den andra nöjer sig med makaronilåda, kommer det med största sannolikhet att uppstå en tvist. Eller om den ena vill åka till Maldiverna och den andra vill bila genom Finland. Vi måste komma överens om hur de gemensamma resurserna används, både i vardagen men också vid till exempel resor och större anskaffningar.

Gör det till en vana. För att undvika konflikter är det bra att göra ekonomimöten till en naturlig del av vardagen. Det behöver inte ske en gång i veckan eller en gång per månad, men att några gånger om året ta tid för en grundlig ekonomidiskussion kan spara oss många gräl.

Då vi gjort grovjobbet och byggt grunden för vår ekonomi blir det lättare att blicka framåt mot gemensamma drömmar. Nu kan kan vi inleda diskussionen om vad vi tillsammans vill uppnå i livet. Är det bostad, resor, renoveringar eller något helt annat? Känslan av att ha ett gemensamt sparmål och projekt ökar känslan av samhörighet.

Källor:

Kaittila A. (2017). Rahakonfliktit ja taloudellinen väkivalta parisuhteessa. Doktorsavhandling, Helsingfors universitet.

Kontula, O. (2013). Yhdessä vai erikseen? Tutkimus suomalaisten parisuhteiden vahvuuksista, ristiriidoista ja erojen syistä. Familjebarometern 2013. Institutet för befolkningsforskning, översikt E 47. Helsingfors: Befolkningsförbundet.

07.02.2018 kl. 10:11

En hållbar alla hjärtans dag

Uppmärksamma nära och kära på alla hjärtans dag med din tid! Ta dig tid att verkligen umgås med vänner, familj och släkt. Och gör något tillsammans. Vi tipsar om roliga hållbara grejer att göra tillsammans, eller göra och ge bort till någon du tycker om.

Tillred en middag tillsammans i köket
Dela på ansvar och utgifter, och låt dina gäster ta med en del av ingredienserna. Det är både roligt och inspirerande att kocka tillsammans.

Ordna ett knytkalas
Låt alla ta med sin bravurrätt och vips så har ni alla fått nya idéer och inspiration i köket. Recept hittar du i receptbanken.

Ge bort något du gjort själv
Du kan exempelvis ge naturkosmetik, ett bakverk eller ett handarbete. Tänkt på vad mottagaren skulle bli glad av och fundera vad du kan tillreda eller tillverka. Vi rekommenderar vintersalva, hallonkaka eller marthakassen.

Klicka på bilderna och länkarna för att komma till recept och anvisningar. Receptet på morotsrulltårtan på bilden överst hittar du här.

Visste du det här om Alla hjärtans dag

• Redan på 1500-talet firades dagen i England. Man trodde att den man som kom först emot på gatan den 14 februari var den rätte.
  • Till Finland kom traditionen att fira alla hjärtans dag från Amerika via tv-program och filmer. År 1986 uppmärksammade varuhuset Stockmann alla hjärtans dag för för första gången i Finland med hjärtan i skyltfönstren.
  • Ibland kallar vi alla hjärtans dag för vändagen i Finland. Det kommer från finskans ystävänpäivä. Då dagen blev en kalenderdag på 1980-talet benämndes den vändagen. År 1996 ändrades namnet till alla hjärtans dag.
  • I de anglosaxiska länderna är fokus på romantik och den man älskar medan vi i Finland även uppmärksammar vänskap.
14.02.2018 kl. 10:56

Dags att ansöka om föreningsstöd

I februari kan distrikt, föreningar och kretsar ansöka om föreningsstöd. Petra Högnäs, utvecklingschef, understryker att det är viktigt att göra upp en bra plan.

I år prioriteras särskilt ansökningar som leder till samarbeten mellan distrikt, föreningar och kretsar - varför?
– Det finns flera goda orsaker att samarbeta. Bland annat kan man genom att samarbete ordna en tillställning eller ett evenemang som når ut till fler. Ett samarbete kan också möjliggöra exempelvis en föreläsare som kostar. En annan positiv aspekt av att samarbeta är att man stärker marthagemenskapen. Och förstås är det alltid utvecklande att samarbeta och man får nya impulser och insikter.

Om man inte har planer på att arrangera ett större evenemang – kan man ändå ansöka om understöd för program inom den egna föreningen?
– Javisst! Man kan ansöka om understöd för att utveckla den egna föreningen. Ett sätt för att locka medlemmar kan vara att just satsa på och använda bidrag till att utveckla verksamheten inom föreningen eller kretsen. Med andra ord, genom att ansöka om understöd för att utveckla den egna verksamheten, kan man i längden också locka flera medlemmar.

Är det svårt att fylla i ansökan?
– Att rent konkret fylla i ansökan på webben är inte svårt, även om det såklart kan kräva lite tid och tålamod. Men det som man särskilt bör lägga tid på är själva idén, vad man vill använda bidraget till. Det lönar sig att verkligen diskutera igenom planen och involvera de som ska vara med. Man får väldigt gärna ta kontakt med mig när man gör upp sin plan, jag diskuterar gärna olika möjligheter och idéer. En ansökan utan plan förkastas, därför är det viktigt med en välgjord plan.

Kontakta gärna Petra Högnäs om du har frågor om föreningsstödet. petra (at) martha.fi, 044 280 6609

01.02.2018 kl. 09:07

Rådgivningsorganisationer lanserar kampanjen #pystyn2018 #jojagkan2018

Fyra finländska rådgivningsorganisationer lanserar i dag den tvåspråkiga frivillighetskampanjen #pystyn2018 #jojagkan2018 som utmanar alla vuxna finländare att lära ut viktiga vardagsfärdigheter till unga. Målet med kampanjen är att förmedla minst 10 000 vardagsfärdigheter under tiden 15.1–31.10.2018.

Genom kampanjen #pystyn2018 #jojagkan2018 vill organisationerna bjuda in vuxna att dela kunskap och lära ungdomar de färdigheter som en ung person behöver för en smidig vardag. Det kan handla om matlagning, städning, att sy i en knapp eller att byta en lampa. Fler tips på vardagssysslor hittar man på webbsidan jojagkan.fi.

Kampanjen kommer att synliggöra det vardagliga hushållsarbete som ska utföras varje dag. Genom kampanjen vill organisationerna höja uppskattningen för såväl hushållsarbete som handarbete och hantverk.

Det finns flera sätt att delta i den tvåspråkiga kampanjen:

• Via nätet: www.jojagkan.fiwww.pystyn.fi
  • Per e-post: jojagkan (at) martat.fi, pystyn (at) martat.fi
  • Med ett sms: 050 339 0494
  • Via en kupong i tidskrifterna Martha, Martat

Mera information ger:

Elisabeth Eriksson, hushållsrådgivare, 050 408 9179 eller elisabeth.eriksson (at) martha.fi

Hanna Viita, projektkoordinator, 050 339 0494 eller hanna.viita (at) martat.fi

Kampanjen #pystyn2018 #jojagkan2018 är en del av Undervisnings- och kulturministeriets projekt Tehtävä Z Uppdrag. Projektet är ett samarbete mellan Finlands svenska Marthaförbund rf, Marttaliitto ry, Förbundet för hemslöjd och konsthantverk Taito rf samt ProAgria Södra Finland rf.

15.01.2018 kl. 15:02

Reashopping – billigt och bra?

Vad är bra att tänka på innan man skyndar sig ut på stan eller nätet för att jaga efter de bästa erbjudandena? Vad lönar det sig att se upp för, och vilka möjligheter finns att återlämna en produkt?

Din inställning påverkar dina köp
Att ta en titt på vinterrean hör till för många. Du intalar dig själv att du bara fönstershoppar eller scrollar och söker inspiration. Men att gå i butiker ”bara för att” kräver självdisciplin. Då du utsätts för marknadsföring finns det alltid en risk att ett habegär vaknar, speciellt om affären lockar med nedsatta priser. Men hur mycket sparar du egentligen om du handlar något som inte var planerat eller som du inte behöver? Fråga dig själv om du går i butiker för att hitta någonting, eller för att hitta det du söker?

Är det faktiskt billigt?
Köp inte bara för att det är billigt. Genom marknadsföring försöker företagen få oss övertygade om att vi behöver en produkt och priset är ett sätt för företagen att marknadsföra och sälja sina produkter. Det är vanligt att använda sig av erbjudanden som till exempel "ta tre betala för två". Om du är ute efter en BH, men slutligen går ut ur butiken med tre stycken, har du ändå konsumerat mera än du från första början planerat.

Rea i nätbutiker
Att handla på nätet är ett lätt och tidseffektivt sätt att handla, och priserna är ofta lägre än i de fysiska butikerna. Det finns ändå några saker som kan vara bra att se upp för.

• Företaget meddelar att det finns endast ett exemplar kvar av produkten du tittar på. Instinktivt tänker du att om produkten nästan är slutsåld måste den vara bra, då alla andra också vill ha den. Efter att du gjort din betalning står det fortfarande att det finns en vara kvar. På det här sättet kan företaget försnabba konsumentens köpbeslut.
  • ”Om du gillar det här, gillar du antagligen också det här!” Baserat på vilka produkter du sökt i nätbutiken, kan företaget med hjälp av algoritmer ge förslag på andra liknande produkter som kunde intressera dig. Meningen med denna typ av marknadsföring är att få dig att känna att företaget hjälper dig att orientera i nätbutiken och hitta de produkter du tycker om, men i verkligheten vill företaget få ditt habegär att vakna, och därmed få dig att köpa mera.
  • Rabattkoder. Du har fått en rabattkod på -10 % till en nätbutik. Vad roligt tänker du, men då du läser närmare vad som krävs för att få rabatten, inser du att rabatten gäller endast om du köper för totalt 100 euro på nätbutiken. Inget fel med det, men om rabattkoden gör att du handlar mera eller bara för att få ta del av rabatten, har företaget lyckats med sin marknadsföring, och din plånbok är 90 euro tunnare.

Att häva ett köp

• Minns att produkten inte kan bytas eller returneras om inte företaget meddelat att det är möjligt. Fråga alltid vid kassan om du har rätt att byta eller returnera. Produkter som är realiserade saknar ofta returrätt, men det brukar vara möjligt att byta antingen till en annan produkt eller till ett presentkort.
  • Om företaget inte tillämpar bytes- eller returrätt, och du är osäker på ditt köp, kan du föreslå att ni ingår ett avtal om öppet köp, det vill säga att ni ingår avtal om att du får returnera produkten inom en viss tid. Minns att vid dessa situationer få villkoren tydligt skrivna på kvittot.
  • Produkter som köps genom hemförsäljning eller distansförsäljning (exempelvis telefonförsäljning och nätbutik) har du alltid 14 dagar på dig att återlämna om du ångrar dig. Detta gäller också om det pågår realisation. Det kan ändå finnas begränsningar för ångerrätten, exempelvis om produkten är måttbeställd och skräddarsydd. Kolla alltid avtalsvillkoren innan du fattar ett köpbeslut!
  • Om produkten är felaktig måste företaget gå med på att du returnerar produkten.

Källor
Konkurrens- och konsumentverket: Att häva ett köp. Tillgänglig på:
Konkurrens- och konsumentverket: Försäljningspris på realiserade produkter. Tillgänglig på: https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/marknadsforing-och-kundrelationer/realisation-och-erbjudanden/

11.01.2018 kl. 12:51

Annika Jansson ny verksamhetsledare för Marthaförbundet

Pressmeddelande 10.1.2018. Annika Jansson har utsetts till ny verksamhetsledare för Marthaförbundet. Till sin utbildning är Jansson politices magister. Hon tillträder tjänsten i februari.

Annika Jansson är för närvarande projektchef med ansvar för näringslivsfrågor på Hanaholmens kulturcentrum. Före det arbetade hon som kontaktchef för SFP i Nyland och medarbetare för Svenska folkpartiets tidigare ordförande Carl Haglund.

– Jag har med intresse följt Marthaförbundets verksamhet och den förnyelseprocess som förbundet genomgått under de senaste tio åren. Marthaförbundet gör ett ytterst viktigt jobb och axlar ett stort samhällsansvar. Jag vill vara med och utveckla och förverkliga Marthaförbundets värderingar som jag ser att verkligen ligger i tiden. Jag har alltid ansett att man bör se styrkan och vikten i vardagen, och då jag själv var hemma med små barn levde jag enligt devisen "gör vardagen till en fest".

– Marthaförbundet vill lyfta fram det enkla vardagslivet, glädjen i vardagen och skapa en bättre värld för alla, en vardag i taget. Det passar som hand i handske med mina egna värderingar och min syn på samhället.

Jansson har tidigare även arbetat på Folkhälsan som sakkunnig i frågor som berör barn och hälsa och som chef för ungdomsarbetet samt som generalsekreterare för Pohjola-Nordens Ungdomsförbund.

Enligt Marthaförbundets ordförande Andrea Hasselblatt var det bland annat Annika Janssons tidigare erfarenhet av tredje sektorn och ledarskap som avgjorde valet.

– Annika Jansson har stor erfarenhet av tredje sektorn och ledarskap. Dessutom har hon ett ekonomiskt kunnande och ett brett nätverk, vilket är vad Marthaförbundet behöver just nu, säger Hasselblatt.

Jansson har studerat till politices magister vid Åbo Akademi, med folkrätt som huvudämne samt statskunskap och japanska som biämnen. Hon är bosatt i Kyrkslätt, är gift och har två barn.

Bild för pressanvändning kan laddas ner härFoto: Robert Lindström. Kontakta karin@martha.fi för högupplöst foto.

På frågor svarar:
Andrea Hasselblatt, förbundsordförande, 040 191 9424, andrea.hasselblatt@antonanton.fi

10.01.2018 kl. 08:51

Inhemsk mat från jord till bord

Svenska lantbruksproducenternas centralförbund och Ungmartha har sammansatt ett skolmaterial om inhemsk mat och dess användningsområden. Syftet är att dela kunskap och inspiration om matens ursprung och om hur mångsidigt man kan äta mat som producerats i vårt egna land, Finland.

På sidan www.inhemskmat.fi och i broschyren Inhemsk mat från jord till bord berättar vi på ett enkelt sätt om finsk matproduktion och lantbruk i allmänhet. Dessutom bjuder vi på några recept enligt de olika kategorierna.

Finland är ett bra land för odling av mat. Vi har mycket utrymme, vatten, vägar och ett samhälle där vi tar hand om varandra. Våra bönder vet hur man odlar mat i samarbete med naturens sätt att fungera. Därför smakar den inhemska maten gott samtidigt som den är ren, trygg och närande. Vi ska äta finsk mat i dag så att vi också får göra det imorgon. Finska bonden behövs!

Bläddra i den fina broschyren här eller beställ den kostnadsfritt till skolklassen här

05.01.2018 kl. 08:56

Så här rengör du hushållets maskiner

Med januari kommer det ofta ett sug av att röja och fixa där hemma. Passa på att göra de där hushållssysslorna som så sällan blir gjorda i samma veva, nämligen sköta om hushållets maskiner.

Så här rengör du kaffekokaren, tvätt- och diskmaskinen.

Avkalkning och rengöring av kaffekokaren

Kalkavlagring är största orsaken till att kaffet inte smakar bra. Kalkavlagring gör så att vattnet i kaffekokaren inte blir tillräckligt hett för att kaffets aromar ska komma fullt ut. Regelbunden rengöring gör att kaffet smakar bra. Speciellt på arbetsplatsen där kaffekokaren används flitigt lönar det sig att avkalka till och med en gång i månaden.

1. Häll en del ättika och en del vatten i kokarens vattenbehållare. Låt rinna igenom.
  2. Skölj därefter genom att låta rent kallt vatten rinna igenom några gånger.

Rengöring av tvättmaskin

Allt fler byker sin tvätt i låga temperaturer. Det gör att tvättmedelsrester och smuts lätt blir kvar i maskinen. Genom att regelbundet tvätta i höga temperaturer minskar risken för att maskinen börjar lukta unket. Ta som vana att tvätta handdukar och sängkläder i 60–90 grader. En gång om året är det skäl att rengöra tvättmaskinen med citronsyra. Citronsyra kan du köpa på apoteket.

1. Mät upp 100 gram citronsyra i tvättmedelsfacket.
  2. Tvätta tom maskin i 90 grader utan förtvätt. Tvätta ytterligare en tom maskin för att få bort den smuts som lossnat från maskinen.
  3. Torka av makinens gummidelar med en städduk och håll även tvättmedelsfacken rena genom regelbunden avtorkning.
  4. Töm luddfiltret minst en gång per år eller vid behov. Om det är möjligt håll luckan till tvättmaskin öppen mellan tvättar för att den inte ska börja lukta unket.

Rengöring av diskmaskin

Genom att skrapa av tallriken ordentligt innan du lägger den i diskmaskinen minskar du risken för att täppa till avloppet. Det är skäl att hålla filtren i diskmaskinen rena för att få bra diskresultat. Diskmaskinmedlen är starka nog att hålla diskmaskinen ren, men torka av kanter och håll avloppet fritt från smuts. En gång om året kan även diskmaskinen rengöras med citronsyra.

1. Mät upp 2–3 msk citronsyra i tvättmedelsfacket och diska en tom maskin.
  2. Kör därefter ytterligare en tom maskin med diskmaskinmedel.
04.01.2018 kl. 13:09

Prova på retreat!

Är du nyfiken på retreat eller i behov av en paus mitt i vardagsvimlet? Packa med dig tandborste plus yllesockor och pröva på att dela tystnad tillsammans med andra!

Retreat handlar om att dra sig undan från vardagen och ge sig själv tid och plats för att bara finnas till. Vi har alla olika behov; någon behöver paus från tidtabeller och plingande kalendrar eller diskhögar och alldeles för långa to do-listor. En annan längtar efter tid för tupplur, meditation eller att knäppa händerna och andas in ny kraft. Allt det här finns det plats för under en retreat.

"Prova på retreat" är tänkt för dig som är nyfiken på retreat, men kanske aldrig deltagit i en. Vi tillbringar ungefär ett dygn tillsammans på retreatgården Snoan i naturvackra Lappvik. Största delen av retreaten är vi i tystnad, men tystnaden varvas med matlagning, meditation och andakt. Vi äter grönt och ekologiskt och vi tuggar lite saktare, går lite långsammare och andas lite djupare.

Retreaten arrangeras som en del av Ekofasta-kampanjen som ett samarbete mellan Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, Finlands svenska Marthaförbund och Församlingsförbundet.

Datum: 9.3.2018 kl. 18 till 10.3.2018 kl. 16
Pris: 50 euro

Frågor kan ställas till retreatledarna: Jessica Högnabba, jessica.hognabba@evl.fi, 050 380 0662, eller Birgitta Udd, birgitta.udd@evl.fi, 040 630 7771.

Anmälningar och dieter meddelas senast 15.2.2018 till Birgitta Udd.

04.01.2018 kl. 11:19

Marthadistrikt, -föreningar & -kretsar

Marthaförbundet är indelat i distrik, marthaföreningar och -kretsar. Klicka på länkarna nedan för att bekanta dig med distrikten och de föreningar och kretsar som har egna webbsidor. Föreningar och kretsar som inte har egna webbsidor finns listade på distriktens webbsidor.

Borgå Marthadistrikt

Helsingfors Svenska Marthaförening