Under våren lanserar vi en ny webbsida, ursäkta eventuellt flyttkaos. Hör av er till oss om det är något ni inte hittar!

Förbundskalender

Marthaförbundet på Educa Vi är på plats på Educa. Kom och bekanta er med det material och den verksamhet vi erbjuder och beställ till din skola.
Kvinnor i fredsarbete ”Om vi vill ha hållbar fred i världen måste kvinnorna involveras i fredsarbetet.”
Luonnonkosmetiikka / Naturkosmetik Luonnonkosmetiikka/naturkosmetik, tvåspråkig kurs i samarbete med Kristianstads medborgarinstitut. En kortkurs med fokus på hudvård utan skadliga kemikalier.
Naturen som skafferi Föreläsning med ekologirådgivare Anita Storm. Arrangör är Malax Pensionärsförening.
Familjekompet i Ekenäs Har du koll på familjens ekonomi? Hur gör man snabblagad och näringsrik vardagsmat som alla gillar? Vad är hemlagad babymat? Detta och mycket mer pratar vi om på en praktisk kurs med fokus på kost, miljö och pengar ur ett barnfamiljeperspektiv.
Prova på retreat Är du nyfiken på retreat eller i behov av en paus mitt i vardagsvimlet? Packa med dig tandborste plus yllesockor och pröva på att dela tystnad tillsammans med andra!
Fiskhanteringskurs Fiskhanteringskurs i samarbete med Kristianstads medborgarinstitut

Senaste nytt

Årets Fredrika jobbar för människor på flykt

Laura Londén, biträdande generalsekreterare i FN och vice generaldirektör med ansvar för FN:s befolkningsfond UNFPA, tilldelas Fredrika Runeberg-stipendiet år 2017 för sitt målinriktade arbete för humanitära lösningar och mänskliga rättigheter.

Ett helhjärtat engagemang för människor på flykt och en vilja att påverka världen till det bättre har präglat hela Laura Londéns yrkesgärning. I sin nuvarande roll arbetar hon bland annat för att stärka flickors och unga kvinnors ställning och sexualhälsa världen över med fullständig jämlikhet som det klart uttalade målet. I en tid då människovärdet utmanas av såväl politiska strömningar som krig och humanitära kriser verkar hon för fred, förståelse och hållbarhet, och utövar på sin post en global påverkan.

Laura Londén är född 1961 och magister i statskunskap från Åbo Akademi. Sin avhandling skrev hon om flyktingar och asylrätt i Finland. Efter att ha inlett sin bana som flyktingsekreterare i Malax har hon i snart 30 år arbetat med flyktingfrågor, fredsbevarande och förvaltning för organisationer inom ramen för Förenta Nationerna. Londén har arbetat vid flera FN-organisationers huvudkvarter samt på fältkontor bland annat i New York, Sierra Leone, Israel, Östra Timor, Bosnien-Hercegovina, Schweiz, Österrike och Kroatien. År 2015 blev hon direktör för personalavdelningen i UNRWA med ansvar för den palestinska flyktingorganisationen, en organisation med 32 000 medarbetare, och från december 2015 biträdande generalsekreterare i FN och vice generaldirektör med ansvar för FN:s befolkningsfond UNFPA.

Mera information ger:
Wivan Nygård-Fagerudd, 040 537 7823, wivan.nygardfagerudd@ur.se

Pressmeddelande 1.9.2017

01.09.2017 kl. 09:10

Kemikaliebanta vardagen: Välj naturmaterial i köket!

Skadliga kemikalier finns överallt i vår vardag, och ofta i köksredskap vi använder dagligen, speciellt redskap som utsätts för värme, så som skålar för mikron och stekspadar.

Det lönar sig att vara uppmärksam på stekpannan. Under en längre tid har flourkarbon (PTFE)/non-stick (Teflon) marknadsförts som undermedlet för att tillreda mat utan att den bränns fast. Flourkarbon är en form av plast som frigör giftiga gaser om ytan är repad eller om den utsätts för höga temperaturer. Därför är det viktigt att inte hälla kallt vatten i en varm teflonpanna för då krackelerar ytan. En gjutjärnspanna kräver mera skötsel och är lite mer krävande vid matlagning, men den utsätter dig inte för risker. Idag finns även stekpannor med keramisk beläggning.

Många köksredskap och skärbrädor är tillverkade i plast och flera matvaror är packade i PVC-plast. Plast kan läcka olika kemikalier som ftalater, triclosan och Bisfenol vid användning. De här kemikalierna är inte bundna i materialet utan sprids i luften och tas upp av kroppen. Plast är inte naturligt anpassat för att värmas upp, därför bör man aldrig värma upp mat i plastkärl. Även konservburkar är på insidan klädda i plast som kan innehålla ftalater och Bisfenol A.

Checklista för kemikaliebantning i köksskåpen

Undvik

• Plastkärl och plastbunkar, speciellt repade gamla plastbunkar
  • Platsstekspadar och -slevar
  • Engångsbestick och -kärl
  • Teflonkärl
  • Vanligt bakplåtspapper
  • Plast—och aluminiumfolie
  • Vattenkokare i plast

Satsa på

• Rostfritt, glas eller porslin
  • Vattenkokare i rostfritt stål eller glas
  • Redskap i rostfritt stål eller trä
  • Värm mat i keramik- eller glaskärl
  • Gjutjärn/rostfritt
  • Använd miljömärkt bakplåtspapper utan flourkarboner

Lyssna på podden!

01.09.2017 kl. 08:55

Studera utomlands?

Ekonomirådgivare Wägar har sammanfattat en kom ihåg-lista för dig som är i beråd att flytta utomlands för att studera.

Under läsåret 2015–2016 var det 8 000 personer som studerade utomlands med hjälp av FPA:s studiestöd, vilket är dubbelt så mycket som det var för 10 år sedan.

För flera kan flytten utomlands samtidigt innebära en flytt från barndomshemmet, vilket innebär en rejäl omställning. För att hjälpa dig på traven har ekonomirådgivare Mia Wägar sammanställt några praktiska punkter att tänka på innan flyttlasset drar iväg.

INFOPAKET ÅT DIG SOM FLYTTAR UTOMLANDS

Hitta bostad
Kontakta din läroanstalt eller studentkår för att kolla om du kan hyra boende via dem. Underskatta heller inte de sociala mediernas kraft, låt alla i ditt nätverk veta att du söker bostad. Kanske en bekants bekant har en bostad som hen hyr ut. Du kan också söka bostad på lokala Facebook-sidor för studerande på samma ort som du.

Flyttanmälan
Till den elektroniska flyttananmälan kommer du via Magistratens hemsida. Den kan göras tidigast en månad innan flytten. Med samma anmälan går informationen till bland annat befolkningsdatasystemet, posten, FPA, skatteverket, banker och försäkringsbolag.

Ansök om studiestöd från FPA
Då du studerar utomlands kan du ansöka om studiepenning, statsgaranti för studiestöd och bostadstillägg. Beloppet på studielånet som du kan lyfta då du studerar utomlands är 800 euro/månad. Ansökan kan göras via FPA:s nättjänst. Kom ihåg att bifoga en kopia på ditt hyresavtal då du ansöker om bostadstillägget.

Stipendier
www.fyrk.fi finns information om stipendier och bidrag som lediganslås av fonder och stiftelser, statliga och regionala understöd, samt nordiska stödformer och EU-finansiering. Kolla upp om dina utlandsstudier berättigar till ett stipendium eller understöd.

Skattekort
Om du inte arbetar i ditt vistelseland kommer du inte att behöva vidta åtgärder gällande ditt skattekort. Men så fort du väljer att arbeta vid sidan om studierna måste du kontakta skatteverket i ditt vistelseland. För att ansöka om skattekort i vistelselandet behöver du ha med dig ditt pass och ett bevis på att du studerar. Som studerande kan det vara att du får en lägre skatteprocent. Kom ihåg att du måste anmäla dina inkomster också till det finska skatteverket, eftersom utlandsinkomst är beskattningsbar inkomst i Finland.

Telefonabonnemang
Om du har ett tidsbundet avtal är det vanligtvis svårt att säga upp avtalet innan avtalets slut, men då du flyttar utomlands är detta möjligt. Kontakta din operatör för att säga upp kontraktet. Om du vill behålla ditt nummer för framtiden lönar det sig att kolla med operatören vad de har att erbjuda för detta ändamål.

Försäkringar
Ring ditt försäkringsbolag i Finland för att fråga hur det lönar sig att gå till väga med försäkringarna. Vissa försäkringsbolag rekommenderar att du försäkrar egendom som finns i ditt nya hemland via ett lokalt försäkringsbolag. Kom alltid ihåg att försäkra både dig själv, ditt hem och din egendom.

Socialskydd
I vanliga fall upphör en persons rätt till socialskydd i Finland då utlandsvistelsen varar i över 1 år. Som undantag ses dock studeranden. Om din huvudsyssla är att studera på en ackrediterad läroanstalt behåller du sin rätt till finskt socialskydd.

Det finska socialskyddet upphör ifall du vid sidan av studierna börjar arbeta i ditt vistelseland. Som arbetstagare är det vistelselandets socialskydd som gäller, alltså bör du alltid meddela FPA om inlett arbetsförhållande. Det finska socialskyddet upphör så fort du inlett ditt arbete.

Personnummer
Då du flyttar för en längre tid till ett annat land måste du bli inskriven i landets befolkningssystem. Länderna kan ha olika krav på vistelsetid, exempelvis Danmark kräver att alla som bor över 6 månader i landet anmäler sig, medan Sverige och Finland kräver att vistelser över 1 år anmäls. Registrering i befolkningssystemet innebär att du får ett personnummer. Personnumret brukar också vara ett krav för att öppna exempelvisbanktjänster.

Banktjänster
Ifall du är lagligt bosatt i ett EU-land har du rätt att få ett bankkonto, betalkort och nätbank för att sköta dina dagliga bankärenden.

Källor

30.08.2017 kl. 09:00

Har du koll på studiestödet?

Hösten närmar sig och studierna kommer snart igång. För flera nya studerande innebär detta att man för första gången fyller i en ansökan om studiestöd till Folkpensionsanstalten FPA.

Då du börjar studera blir du berättigad till att lyfta både studiepenning, allmänt bostadsbidrag och studielån. Men hur kommer man igång? Hur vet man hur mycket stöd man kan få? Och hur fungerar inkomstgränserna? För att fullt kunna fokusera på studierna, är det bra att känna till vissa praktiska saker som gäller dina stöd.

10 smartha tips som hjälper dig under studietiden

Studiepenning och skatt
Studiepenningen är 250,28 euro både då du studerar på andra stadiet eller vid en högskola och bor självständigt. Studiepenningen är skattepliktig inkomst. FPA drar automatiskt av 10 procent av bidraget vid utbetalning, men då du beställer skattekort lönar det sig att meddela skatteverket om hur många månader du lyfter studiepenning.

Inkomstgränserna
Ifall du lyfter studiepenning för nio månader, kan du utöver stödet ha en inkomst på 11 850 euro. Ifall du överskrider denna gräns under kalenderåret, kommer du att vara tvungen att betala tillbaka av ditt stöd. Förutom löneintäkter räknas också kapitalinkomster och stipendier till intäkter som påverkar studiepenningen. Bekanta dig i början av studierna med inkomstgränserna för att undvika otrevliga överraskningar.

Tips! Spara alla lönespecifikationer. Då är det lättare att ha koll på hur mycket du har förtjänat.

Studiestöd under sommaren?
Du kan också lyfta studiepenning under sommarmånaderna om du väljer att studera på sommaren. Kom ändå ihåg att detta kommer att sänka din inkomstgräns.

Justera din inkomstgräns
Ibland händer det att man har förtjänat över sin inkomstgräns. Då kan du själv höja din inkomstgräns i FPA:s e-tjänst genom att annullera obetalda stöd eller frivilligt betala tillbaka redan utbetalda stöd. Då du frivilligt betalar tillbaka av dina stöd, slipper du räntan på 7,5 procent som FPA lägger till ifall de blir tvungna att kräva tillbaka av ditt stöd.

Brutto eller netto?
FPA räknar alltid med din bruttoinkomst, det vill säga inkomsten före skatt.

Studieframgång
Förutom dina inkomster följer FPA också med din studieframgång. För att vara berättigad till studiepenning, måste du avklara i genomsnitt 5 studiepoäng per stödmånad och 20 studiepoäng under varje läsår.

Stöd för boende
Allmänt bostadsbidrag kan du söka som stöd för dina boendekostnader. Beloppet på bostadsbidraget beror på vilken ort du bor på och dina egna inkomster. Ifall du bor med en annan person, kan även denna persons inkomster påverka det slutliga beloppet. Använd FPA:s räknare för att se hur mycket ditt hushåll kan lyfta allmänt bostadsbidrag. För att dina inkomster i ett enpersonshushåll inte ska påverka ditt bostadsbidrag, måste bruttoinkomsterna ligga under 719 euro per månad.

Tips! Bekanta dig med både nedre och övre inkomstgränserna som gäller för allmänt bostadsbidrag.

Statsgaranti och studielån
FPA beviljar dig statsgaranti för att du ska kunna ansöka om studielån hos banken. Staten går alltså i borgen för ditt lån och du behöver inga säkerheter för att få lån.

Hur lyfter man studielån?
Då du fått beslut om den beviljade stadsborgen bokar du tid till banken för att lyfta lånet. Beloppet på studielånet är 650 euro per månad och kan lyftas i två rater. Första raten kan lyftas från och med 1.8 och andra raten från och med 1.1. Kom ihåg att raterna måste lyftas under läsåret, det vill säga senast 31.7.

Utexaminering och studielån
Efter att du avslutat studierna måste du betala tillbaka lånet till banken. För att göra detta kommer du överens om en betalningsplan. Återbetalningen börjar i medeltal cirka 1,5 år efter att du har utexaminerats, det vill säga då banken har fått meddelande från FPA att du inte längre är studerande.

Källa: FPA

21.08.2017 kl. 09:00

Arrangera en klädbytardag!

Vill er förening, krets eller ert distrikt arrangera en klädbytardag den 18 november? Vi har tre förslag på hur ni kan gå tillväga.

L-modellen: Ordna en klädbytardag öppen för allmänheten den 18.11. Erbjud deltagare en föreläsning eller workshop kring redo, klädkonsumtion eller textillära. Vi kan tipsa om föreläsare! Här finns tips på vad man kan göra av avlagda textilier och jeans.
M-modellen: Ordna en klädbytardag öppen för allmänheten.
S-modellen: Ordna en klädbytardag inom den egna kretsen eller föreningen, eller varför inte bjuda in grannföreningen/kretsen?

SÅ HÄR GÖR NI (DEADLINE 31 OKTOBER)

• Bestäm var klädbytardagen skall ordnas och vilken tid.
  • Fundera på vilken nisch klädbytardagen har! Finns där kläder, accessoarer och hemtextilier för alla, eller fokuserar ni exempelvis endast på barnkläder?
  • Ordna gärna en föreläsning, programpunkt eller workshop med fokus på återbruk och reparation av kläder.
  • Meddela Karin Lindroos (karin@martha.fi), informatör på Marthaförbundet, om att ni ordnar en klädbytardag och vem som är kontaktperson. Om ni vill kan vi skapa marknadsförinsmaterial för ert evenemang i form av affischer och banners. Om ni önskar postar vi även broschyren Garderoben så att ni kan dela ut den till deltagare under dagen. Därtill marknadsför vi alla klädbytardagar via Marthaförbundets kanaler och skickar ut ett pressmeddelande där vi listar alla evenemang.

Sedan 2013 arrangerar Marthaförbundet årligen Den nationella klädbytardagen, i år den 18.11. Målet med dagen är att genom klädbyten runt om i landet, arrangerade av marthaföreningar, -kretsar och -distrikt, sätta kläder i rotation, och samtidigt uppmärksamma problemet med textilavfall.

14.08.2017 kl. 15:35

Ekonomitips för dig som flyttar hemifrån

Är det här hösten du flyttar hemifrån? Ekonomirådgivare Mia Wägar har samlat de bästa ekonomitipsen och råden inför flytten.

Att flytta hemifrån innebär mycket mer än att hitta ett boende och låna eller hyra en flyttbil. Då man står vid vägskälet mellan barndomen och vuxenlivet är det viktigt att fundera över sin ekonomi. Vi ger några tips på vägen. Läs igenom och lycka till med flytten!

Wägar vägleder

Att tänka på innan DU flyttar hemifrån

Börja spara innan flytt
Att flytta innebär en hel del utgifter. För att vara förberedd kan det vara bra att börja spara redan innan du flyttar så att du har en buffert att ta stöda dig på.

Exempel på kostnader som uppstår vid flytt:

• Hyra
  • ​El
  • Hyresgaranti (oftast 2 månaders hyra)
  • Vatten
  • ​Internet
  • Telefonräkning
  • ​Hemförsäkring
  • Möbler
  • ​Lakan och handdukar
  • Kökstillbehör
  • Mat
  • Intressen och fritid
  • Kläder
  • Resekort
  • Mediciner

Konkurrensutsätt
Då du ingår avtal som exempelvis försäkringar, elavtal och telefonabonnemang lönar det sig alltid att jämföra priser mellan olika tjänsteleverantörer.

Försäkringbolag A: 136,57 euro
Försäkringsbolag B: 144,00 euro
Försäkringbolag C: 210,61 euro
Försäkringsbolag D: 214,29 euro

Som man ser i exemplet, kan det finnas stora variationer. Exempel-försäkringarna innehåller alla hemförsäkring, olycksfallsförsäkring och reseförsäkring. Ta som vana att kolla med 1–2 års mellanrum om det finns något förmånligare alternativ än det du redan har.

Hitta balansen mellan inkomster och utgifter
Gör en månads- och veckobudget. Spara kvitton från en månad, vad använder du mest pengar på? Använd Marthas budgetunderlag för att hålla koll på din budget. Mobilapplikationer som exempelvis Pivo kan också hjälpa dig att kartlägga dina utgifter. Kategoriseringen av kostnader kan göras exempelvis så här:

• Mat hemma
  • Resor
  • Mat utanför hemmet
  • Fritid och nöjen
  • Boende
  • Hemmets anskaffning
  • Låneskötsel
  • Försäkringar
  • Kläder
  • Telefon
  • Hälsa och hygien
  • Övrigt

Förutse
Räkningarna kommer sällan som en överraskning. Märk ut i kalendern när du väntar dig få en räkning, och när du väl fått den, betala genast undan eller skriv ner förfallodagen. Göm inte undan räkningar i skrivbordslådan.

Betalningspåminnelserna är en onödig kostnad, som kan vara upp till 5 euro per räkning. I värsta fall kan en obetald räkning, som inte betalas trots påminnelser, leda till betalningsstörning. En betalningsstörning kan påverka då du ansöker om lån, öppnar abonnemang, köper på räkning, ingår hyresavtal, tecknar försäkring eller ansöker om ett betalkort.

Var prismedveten
Var vi handlar påverkar slutsumman på kvitto. Det är oftast dyrare att handla i småaffärer. Satsa i stället på att handla färre gånger och i en större affär.

Närbutik

Market

Mjölk 1 l

1,09 euro

0,86 euro

Banan

2,09euro/kg

1,95 euro/kg

Malet kött 400 gram

3,95 euro

2,99 euro

Hönsstrimlor 300 gram

3,55 euro

2,99 euro

Prisjämförelse gjord i Helsingfors 04/2017

Det lönar sig också att jämföra priser per kilogram, liter och styck. Större förpackningar är ofta billigare, vilket gör att produkter som du konsumerar ofta och mycket kan det vara lönsamt att köpa en större förpackning.

Blåbär (euro/kg)

Yoghurt

200 gram: 8,75 euro/kg

150 gram: 3,95 euro/kg

1000 gram: 6,45 euro/kg

1 kg: 1,99 euro/kg

Prisjämförelse gjord i Helsingfors 04/2017

Reflektera över ditt förhållningssätt till krediter
Avbetalningar, snabblån, kredit-kort ... Räntorna är höga, och slutbeloppet kan bli avsevärt större. Spara i stället till en buffert som du kan ta från då det uppstår oväntade kostnader.

Laga din egen mat
Då du lagar maten själv vet du vad din mat innehåller och kan också lättare påverka dina kostnader. Samla på dig några grundrecept som du kan stöda dig på dagarna då du saknar inspiration.

Utnyttja subventionerade luncher och förmåner
Den subventionerade lunchen i studentrestaurangerna kostar oftast kring 2,60 euro, betydligt billigare än 10 euro på restaurang.

14.08.2017 kl. 14:52

Monika Mäkelä ny ekonomichef på Marthaförbundet

Ekonomie magister Monika Mäkelä blir ny ekonomichef för Marthaförbundet. Nuvarande ekonomichefen Annéa Forss avgår med pension efter 38 år i tjänsten.

Monika Mäkelä, 52, har tidigare arbetat som ekonomichef vid företaget GT Musiikkiluvat Oy, förlaget Schildts & Söderströms samt som ekonomiansvarig vid flera större internationella och finländska företag. Hon är född och uppvuxen i Borgå, bor i Esbo, har tre döttrar och gillar inredning, motion samt att vistas i naturen.

– Det känns spännande och utmanande att bli en del av Marthaförbundet. Jag ser fram emot att arbeta som ekonomichef för ett traditionsrikt och nytänkande förbund som snart firar sitt 120-årsjubileum, säger Mäkelä.

På frågor svarar:

• Frida Nylund, verksamhetsledare för Marthaförbundet, 040 715 1579, frida.nylund (at) martha.fi

Pressmeddelande 8.8.2017

09.08.2017 kl. 09:30

Fira Martha

Marthas namnsdag den 26.7 firas på bästa sätt med en marthabakelse till kaffet.
  • 1½ tsk bakpulver
  • 1 ½ dl brunt socker
  • 1 dl mjölk
  • 1 ½ dl frysta blåbär

Sätt ugnen på 180 grader. Blanda smör, ägg, mjöl, bakpulver, socker och mjölk i en skål och vispa i 4 minuter med en elvisp. Rör försiktigt ner bären. Fyll muffinsformar med ¾ delar smet och grädda i 30–35 minuter. Låt dem svalna helt.

Dekoration

• 100 g rumsvarmt smör
  • 170 g florsocker
  • 1 ekologisk citron (1 msk citronsaft och 1 tsk citronskal)
  • Färska blåbär
  • Bastband eller silkesband

Vispa smöret med florsockret till en fluffig glasyr, tillsätt citronsaften och skalet. Knyt en rosett runt kakorna med ett vackert band och spritsa sedan glasyren på kakorna. Dekorera med färska blåbär. Det är godast att servera kakorna genast eller samma dag.

Tips! Man kan även spritsa kakorna med vispad grädde.

18.07.2017 kl. 16:38

Planering + Avkoppling – Stress = Lyckad semester

Det är semestertider. En tid på året då vi förhoppningsvis har möjligheten att koppla av och ladda batterierna inför hösten. Men också en tid som ofta är laddad med stora förväntningar och stress inför dem. Förväntningar inkluderar ofta pengar och konsumtion. Hur ska vi maximerar chanserna för att vår semester ska blir så lyckad som möjligt?

Statistiskt sett ökar vår konsumtion under sommarmånaderna. Vi köper inte bara mera grillkorv och glass, utan lägger också en del pengar på att resa både utomlands och inom Finland. En del av budgeten går också till att äta ute. Enligt siffrorna från förra sommaren var en genomsnittlig semesterbudget för en finländare 1 380 euro. En småbarnsfamiljs semesterbudget gick på 1 520 euro. Det här är mycket pengar, och många kanske inte har möjligheten att lägga ut så mycket pengar på sin semester. Därför är det viktigt att i god tid fundera på vad vi vill ha ut av vår semester, hur mycket vi är redo att betala under vår semester och hur vi ska finansiera det hela. Vi måste ta ståndpunkt till vår konsumtion och lära oss prioritera.

Jag förespråkar ofta att vi måste prata öppnare om pengar, och penninganvändningen under sommaren är inte ett undantag. Vi får det betydligt trevligare ifall vi öppet uttalar för personerna som vi ska fira semestern med vilka behov och önskemål vi har, samt hur mycket  pengar vi är beredda att lägga ut under semestern. Outtalade önskemål leder oftast bara till besvikelse, missförstånd och gräl.

För att underlätta i semesterplanerandet kan du ta hjälp av vår checklista nedan. Men planeringen är såklart inte den enda betydande variabeln i ekvationen för en lyckad sommar. Vi måste också kunna koppla av och njuta av stunden utan att stressa för att vi borde resa eller konsumera. Allt behöver inte kosta stora pengar för att vara roligt och minnesvärt, tvärtom. Ibland är en liten picknick i parken eller en cykeltur till grannstaden lika minnesvärda som paketresan till Grekland. Åk till stranden, plocka jordgubbar, besök grannstaden, gå på picknick, sätt ett tema för dagen … Använd din fantasi! Det här ska bli en lyckad sommar!

CHECKLISTAN INFÖR SOMMARLOVET

Diskutera med personerna du ska fira semester med

• Sätt er ner och planera. Diskutera vad ni har för förväntningar, vad ni vill göra och vad er budget är.
  • Då alla är överens och alla fått säga sin åsikt om semestern, är det också lättare att planera.

Planera hur du finansierar din semester

• Semesterpeng, sparpengar eller kredit brukar vara de vanligaste sätten för finländare att finansiera sina semestrar.
  • Om du planerar att åka längre bort och behöver en större resekassa kan det löna sig att börja spara inför semestern i god tid. Det känns betydligt snällare för plånboken att lägga undan semesterpengar an efter, istället för att plötsligt betala 1 300 euro.
  • Det lönar sig sällan att finansiera sina resor med kredit, betalningsdagen kommer förr eller senare. Kreditkort kan absolut användas för att beställa flygresor för att få en extra försäkring om flygbolaget skulle gå i konkurs, men det lönar sig att betala bort krediten innan den börjar samla ränta.
  • Då du reser utomlands lönar det sig att kolla om du kan använda betalkort i området, vilka möjligheter det finns att lyfta kontanter samt vad det kostar att växla kontanter. Då är det lättar för dig att planera hur mycket kontanter du ska ta med dig.
  • Se till att aldrig vara beroende av endast ett betalmedel - om ett inte fungerar har du ett annat att ta till. Du kan exempelvis ha med dig både betalkort och kontanter.

Betalningsfria månader på kreditkort?

• Bankerna erbjuder ofta i samband med kreditkort betalningsfria månader på krediträkningen. Det här innebär att du under valda månader är befriad från att betala krediträkningen.
  • Kom ihåg att trots att du inte behöver betala räkningen en viss månad samlas det ändå ränta på den totala summan, vilket ökar kostnaden på din kredit.

Planera hur du betalar räkningarna

• Lista upp vilka räkningar som kommer att ha förfallodag under din semester.
  • Oberoende om du sköter dina räkningar som e-faktura, direktdebiteringen eller betalar manuellt, är det viktigt att du har koll på förfallodagarna och att det finns täckning på kontot på förfallodagen. Avgifterna som uppstår då företagen skickar betalningspåminnelser kan du använda på jordgubbar och glass!
  • Trots semestern kan det ibland löna sig att logga in i nätbanken och kolla att allt stämmer på kontot.

Kolla upp dina försäkringar

• Kolla med försäkringbolaget att alla du reser med är försäkrade och att du har reseförsäkringskortet lätt tillgängligt under hela resan.
  • Red ut vilka sjukhus ditt försäkringsbolag samarbetar med i området dit du reser. Försäkringsbolagen brukar ha sjukhusen listade på sina hemsidor. Om det skulle hända en olycka, kan det underlätta situationen om du färdigt vet vart du ska vända dig.
  • Red ut vad din försäkring täcker. Speciellt om du är gravid är det viktigt att du har koll på veckorna som försäkringen täcker om det skulle uppstå komplikationer eller förlossningen skulle komma igång för tidigt.

FPA:s europeiska sjukförsäkringskort

• Förutom försäkringen rekommenderar vi att du beställer det europeiska sjukvårdskortet som FPA erbjuder kostnadsfritt för alla som är sjukförsäkrade i Finland.
  • Med kortet påvisar du att du har rätt till sjukvård i EU-, EES-länderna och Schweiz till samma kostnad som de som bor i landet.
  • Ha alltid med dig kortet då du vistas i ett EU- eller EES-land eller Schweiz. Utan kort kan du själv vara tvungen att betala hela kostnaden för vården. FPA betalar summan till dig, men du måste göra en skild ansökan, vilket också tar tid.

Varför ska du ha både reseförsäkring och det europeiska sjukvårdskortet?

• Europeiska sjukvårdskortet täcker inte vård utanför Schweiz, EU- eller EES-länderna.
  • Reseförsäkringen berättigar dig till vård på privata sjukhus medan europeiska sjukvårdskortet berättigar till vård inom den offentliga sjukvården.
  • Småorter utomlands kanske inte har privata sjukhus eller hälsocentraler, då behövs europeiska sjukvårdskortet för att bevisa att du är berättigad till vård inom den offentliga sektorn.
  • Allvarligare olyckor, astmaanfall och arytmi behandlas oftast inom den offentliga sektorn.
  • Med europeiska sjukvårdskortet får man också vård i samband med en långvarig sjukdom, graviditet eller förlossning, vilket inte nödvändigtvis är fallet med reseförsäkringen.

Missa inte podden om semester, pengar och konsumtion. Finns på Soundcloud och i Podcaster-appen.

Källor
21.06.2017 kl. 14:38

Jenni Haapala ny kursledare på Marthaförbundet

Från och med hösten förstärks Marthaförbundets hushållsteam med en kursledare. Jenni Haapala, ämneslärare i huslig ekonomi och hälsolärare, kommer att jobba med kurser i matlagning och vardagshantering främst inom projektet Hantera vardagen.

Senast kommer Haapala från en tjänst som lektor i huslig ekonomi på en högstadieskola i Vasa.

Vad betyder Martha för dig?

– Martharörelsen har alltid varit närvarande i mitt liv. Min mormor blev medlem i en förening redan som ganska ung och via henne är martha bekant. Jag tycker att kombinationen av traditionell kunskap och vardagsinspiration ligger i tiden.

Varför är vardagskunskap viktig att lära ut?

– Om man klarar vardagssysslorna och har bra rutiner tror jag att man också mår bättre och livet rullar på lättare. Rutinerna gör att det inte blir lika jobbigt mitt i vardagsstressen. Behovet av vardagskunskap är stort. Jobbet med tonåringar har gett mig insikter om att det inte alls är alla som kan skala och koka en potatis i dag, den kunskapen behövs.

Vad är din målsättning med jobbet?

– Att inspirera kursdeltagare! Jag vill föra fram ekologisk och närproducerad mat. Och också föra fram att det inte alltid är mängden som är den viktigaste. Istället för mycket och billigt kan man tänka på att satsa på bättre råvaror och värdesätta dem högre. Vi har väldigt bra råvaror i Finland. Kunskap om säsongsråvaror är också viktigt att föra fram nu när vi kan få allt året om.

09.06.2017 kl. 17:00

Marthadistrikt, -föreningar & -kretsar

Marthaförbundet är indelat i distrik, marthaföreningar och -kretsar. Klicka på länkarna nedan för att bekanta dig med distrikten och de föreningar och kretsar som har egna webbsidor. Föreningar och kretsar som inte har egna webbsidor finns listade på distriktens webbsidor.

Borgå Marthadistrikt

Helsingfors Svenska Marthaförening