Leif Blomqvist årets matkulturstipendiat

Marthaförbundet firade den finlandsvenska matkulturdagen den 9 oktober på Bock's Corner Brewery i Vasa. Årets matkulturtema är inhemska fruktträd, och årets matkulturstipendiat Leif Blomqvist. Läs mera »
09.10.2018 kl. 19:00

Fruktträdgården – en kvinnohistoria

Varje fruktträdgård bär på sin alldeles egen historia färgad av levnadsvillkor, lokala traditioner och i synnerhet klimatet. Många gånger är fruktträdgården skapad av kvinnohänder. Läs mera »
08.10.2018 kl. 17:07

Fyll fruktskålarna med inhemskt

Våra inhemska frukter är lite styvmoderligt behandlade. Såväl i handeln som i trädgårdarna. Ett gott äppelår dignar träden i trädgården av frukt. Men samtidigt serveras importerad och oftast besprutad frukt som mötestraktering, i hemmen, skolorna och till och med som mellanmål på daghemmen Det finns utrymme för förbättring. Läs mera »
08.10.2018 kl. 16:35

Dags för garderobsrensning

Djupdyk i garderoben, rensa ut gammalt och kom på klädbytardag och byt till dig nytt. Hållbart, gratis och kul!Läs mera »
08.10.2018 kl. 15:31

Tips för en smidigare matvardag

Prioritera gemensamma måltider, om det så är frukost, mellanmål eller middag, planera matuppköpen och satsa på dukningen när du presenterar en ny rätt för barnen. Läs vidare för flera tips för en smidigare matvardag för familjen. Läs mera »
02.10.2018 kl. 07:00

ANSÖK OM FÖRENINGSSTÖD! Har ni idéer om mindre projekt ni skulle vilja förverkliga, eller finns det intressanta kurser eller föreläsare ni skulle vilja ta del av och erbjuda till era medlemmar? Då har ni under februari månad möjlighet att söka föreningsstöd från Marth
Åbo: Överlevnadskurs för studerande På överlevnadskursen för studerande delar hushållsrådgivare Elisabeth Eriksson och Marthaförbundets ekonomirådgivare Marina Nygård färdigheter för att hantera vardagens utmaningar i köket, mataffären och plånboken.
JAKOBSTAD: KURS I SMARTHFISK Smarthfisk (skräpfisk), så som mört, braxen och id, lämpar sig väl i matlagning, och har också traditionellt använts inom husmanskosten. På vårens smarthfiskkurs i Kristinestad llär vi oss mer om smarthfisken och kockar tillsammans. Målgruppen
Kristinestad: Kurs i smarthfisk Smarthfisk (skräpfisk), så som mört, braxen och id, lämpar sig väl i matlagning, och har också traditionellt använts inom husmanskosten. På vårens kurs lär vi oss mer om smarthfisken och kockar tillsammans.
Korsholm: Giftfritt byggande & boende Skapa en hälsosam och rofylld boendemiljö. Vi diskuterar byggande och städning ur ett giftfritt perspektiv.
Borgå MI: Naturkosmetik Schampoo, bodybutter, deodorant, ansiktskräm och ansiktsvatten.
Helsingfors: Unga & ekonomi Jobbar du med ungdomar? Kom med på en föreläsning om ungas ekonomihantering, konsumentkunskap, skuldsättning och ekonomiverktyg.
Åbo arbis: Vilda ätbara växter Kom och lär dig mer om vilda växter.
Helsingfors: Hur får jag pengarna att växa? Ekonomirådgivare Marina Nygård ger en introduktion till sparande och placering.
Helsingfors: Marthaförbundets vårmöte Marthaförbundets och Marttaliittos gemensamma vårmöte
Marthaköket: Vilda välgörande växter Kom till Marthaköket för att lära dig mer om vilda örter och grönsaker. Vi fokuserar på artkännedom och matlagning.
Kronoby MI: Kallrörd tvål Gör din egen tvål.
Kronoby MI: Örtvandring & örtapotek Kom med och plocka vilda örter och gör ett eget örtapotek.

Agar-agar är ett geléämne som fås av flera olika rödalger. Agar-agar är 100 % vegetabiliskt. Agar-agar är 6–10 gånger effektivare än gelatin. Det vita pulvret är 10 gånger mer koncentrerat än det vanliga gelatinet. Flingorna är 6 gånger effektivare än gelatin. Agar-agar kan användas i aladåb, efterrätter, karameller med mera.

• Till gelé används 2 ½–3 tsk till 1 liter vatten. Koka upp saft eller vatten och låt småkoka i 5 minuter med agar-agaret i.

Gelatin är av animaliskt ursprung. Gelatin finns dels som tunna blad dels som pulver. Båda fungerar på samma sätt men pulvret är mer koncentrerat.

• 1 tsk gelatinpulver motsvarar 2 blad gelatin, 1 msk gelatinpulver motsvarar 6 blad gelatin, 5 stycken gelatinblad motsvarar 1 msk gelatinpulver

Gelatinet ska först blötläggas i kallt vatten cirka 5 minuter. Krama sedan ur vattnet. Blanda gelatinpulver med kallt vatten i en kopp. Ta 3 delar vatten till 1 del pulver. Pulvret sväller då till ett tjockt ”klister”. Dosering: Lös gelé: 5–6 blad/½ l vätska

Stel gelé: 8–9 blad/½ l vätska

Gelatin kan inte användas till rätter med färsk ananas, kiwi eller papaya. De innehåller ett enzym – papain – om hindrar gelatinet att stelna. Detta ämne förstörs vid upphettning. Gelatin kan därför användas om frukterna t ex är konserverade.

#jojagkan2018

Frivilligkampanjen #jojagkan2018 uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering.

Familjekompet

I vårt nya fiskeprojekt får nyanlända finländare och marthor i Österbotten lära sig mera om smarthfisk (braxen, id, mört, gädda). Tillsammans lär vi oss hantera och tillaga fisk, lägger nät och använder kastspö. Alla kvällar avslutas med en gemensam måltid. Kontakta ekologirådgivare Anita Storm för mera information.

Annika Jansson, Marthaförbundets verksamhetsledare, har testat på att kemikaliebanta vardagen under några veckor. Läs mer om hennes upplevelser här

Solveig Backström, hushållsrådgivare

Solveig är hushållsrådgivare här på Marthaförbundet och ansvarig för projektet Familjekompet. Håll utkik efter kurser med fokus på familjematlagning och vardagshantering.

Har du frågor till Marthaförbundet är det ofta Marika som har svaret. Marika är spindeln i nätet på Marthaförbundet, kan bland annat allt om medlemsregistret och är den som svarar dig i chatten här på martha.fi.

Kvinnor & pengar – en självklarhet!

Att uppmuntra kvinnor att bli ekonomiskt oberoende har alltid varit en viktig grundpelare för Marthorna. – Det är viktigt att vi kvinnor talar om pengar, informerar och sprider kunskap, säger ekonomirådgivare Marina Nygård
15.02.2019 kl. 14:29

Låt maskarna göra jobbet!

Med en maskkompost kan man effektivt ta vara på matrester och omvandla dem till näringsrik jord. En maskkompost kan vara stor eller liten. Den fungerar inomhus, på balkongen eller ute på gården.
12.02.2019 kl. 12:05