Byt kläder under köpfri november!

Marthaförbundet uppmuntrar till en Köpfri november. I medeltal konsumerar vi mera än någonsin, vilket inte är vare sig ekologiskt hållbart eller hållbart för vår privatekonomi. För att granska våra konsumtionsvanor kan det vara värt att stanna upp och göra något radikalt. Läs mera »
idag kl. 10:10

Marthaförbundets höstmöte direktsänds

Marthaförbundets höstmöte på Busholmen i Helsingfors direktsänds på förbundets youtubekanal. Häng med!Läs mera »
13.11.2018 kl. 16:23

Ett köpstopp väcker tankar

Ett tidsbundet köpstopp kan leda till insikter och förändrade konsumtionsvanor, säger Marthaförbundets ekonomirådgivare Marina Nygård. Läs mera »
09.11.2018 kl. 10:08

Marthor i hela Marthafinland firar tillsammans 31.1.2019

Världens största marthakväll är startskottet för marthornas 120-årsjubileum. Torsdagen den 31 januari 2019 klockan 17–19 samlas marthorna överallt i Finland för att fira tillsammans. Festdagen är också namnsdagen för en av martharörelsens grundare, Alli Nissinen. Kom med och fira!Läs mera »
08.11.2018 kl. 14:52

Skolmaten gör skillnad

Den 10 december bjuder vi in till ett toppseminariet med skolmaten i fokus. Hushållsrådgivare Elisabeth Eriksson ser att skolmaten ständigt behöver diskuterat och att det alltid finns utrymme för förbättring, inte minst vad gäller synen på skolmatens betydelse. Läs mera »
08.11.2018 kl. 10:46

Den nationella klädbytardagen Klädbytartillfällen arrangeras runt om i marthafinland i samband med den nationella klädbytardagen den 17 november. Kolla om ett klädbyte arrangeras nära dig och börja rensa garderoben!
Marthaförbundets höstmöte Marthaförbundets höstmöte på Busholmen i Helsingfors.
HELSINGFORS: Gör din egen naturkosmetik Kom med och gör dina egna hudvårdsprodukter!
Kronoby: Naturkosmetik Kom med och gör dina egna hudvårdsprodukter! Vi tillverkar örtschampo, schampotvål och bodybutter.
NÄRPES: Tvåltillverkning Gör dina egna tvålar!
INHIBERAD! Kyrkslätt: Koll på pengarna! Under föreläsningen fokuserar vi på ungas ekonomi – välkommen med! Föreläsningen är ett samarbete med Luckan i Kyrkslätt.
Vasa: Kvinnor som hållbara och etiska placerare Marthaförbundet ordnar en kväll om hållbart och etiskt placerande på Bock's i Vasa.
Toppseminarium om skolmåltiden Skolmat, gör skillnad! – Kouluruoka, vaikuta! – The school meal makes a difference!
KORSHOLM: INSPIRATION I MATVARDAGEN – EN FAMILJEKV Välkomna på en kväll fylld av matinspiration! Vuxna får ta del av tips för måltid och vardagsmat. Vi diskuterar också hur vi kan få mat och nya smaker att tilltala barnen.
Världens största marthakväll Världens största marthakväll fungerar som ett startskott för marthornas 120-årsjubileum. Marthor i hela landet samlas samtidigt för att inleda firandet.  Välkommen med och fira!

Du behöver: Två och ett halvt par jeans, en snedlist (alternativt), lämpliga knappar

Gör så här:

1. Ta dina egna mått eller låt någon hjälpa dig med måttagningen. Mät bröstvidd, midjevidd och höftvidd.

2. Förstora mönstret till lagom storlek. (Observera att mönstret är ritat utan sömsmån, så kom ihåg att räkna in den). Rita utsvängningen enligt pilarna på mönstret, med början från där mönstret går in. Mät ut önskvärd längd från halsurringningen vid axeln.

3. Sprätta bort linningar, de används senare till knäppningslist. Sprätta upp byxorna i den ena sidosömmen, så att du ser hur stor yta du har att arbeta med. Placera ut mönstret på byxbenet och klipp ut alla mönsterdelar med en centimeters sömsmån kring hela mönsterdelen. Du kan bli tvungen att skarva ihop jeansen för att få mönsterdelarna utklippta.

4. Sick-sacka eller överlocka kanterna på mönsterdelarna. Sy ihop framdelarna med sidoframdelarna, sidoframdelarna med sidobakdelarna och sidobakdelarna med bakdelen. Sy ärmdelarna sist.

5. Fålla ärmhålen, halsringningen och fållen, eller sy snedlist utmed ärmhålen, halsringningen och fållen.

6. Sy fast linningarna i framstycket så att de blir knäppningslister. Sy knapphål på den yttre listen och sy fast knappar på den andra listen.

#jojagkan2018

Frivilligkampanjen #jojagkan2018 uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering.

Familjekompet

I vårt nya fiskeprojekt får nyanlända finländare och marthor i Österbotten lära sig mera om smarthfisk (braxen, id, mört, gädda). Tillsammans lär vi oss hantera och tillaga fisk, lägger nät och använder kastspö. Alla kvällar avslutas med en gemensam måltid. Kontakta ekologirådgivare Anita Storm för mera information.

Annika Jansson, Marthaförbundets verksamhetsledare, har testat på att kemikaliebanta vardagen under några veckor. Läs mer om hennes upplevelser här

Solveig Backström, hushållsrådgivare

Solveig är hushållsrådgivare här på Marthaförbundet och ansvarig för projektet Familjekompet. Håll utkik efter kurser med fokus på familjematlagning och vardagshantering.

Har du frågor till Marthaförbundet är det ofta Marika som har svaret. Marika är spindeln i nätet på Marthaförbundet, kan bland annat allt om medlemsregistret och är den som svarar dig i chatten här på martha.fi.

Tillsammans mot nya mål

Bästa martha, vad väcker orden utveckling och förändring för spontana tankar hos dig?
20.09.2018 kl. 06:49

Så håller vi rumsrent hemma

‒ Skadliga kemikalier kan finnas i de mest vardagliga varor som möbler, byggmaterial och matförpackningar, säger Ila Nordman som vill inspirera människor till att leva hälsosammare och miljövänligare.
19.09.2018 kl. 09:05