Tack för maten!

Projektet Tack för maten! engagerar de privata svenskspråkiga daghemmen och eftermiddagsverksamheten i Svenskfinland. Projektet riktar sig till barn, föräldrar och personal. Med projektet vill vi utveckla måltiden och bespisningen på daghem och eftisar. Vi jobbar för matglädje, barnens delaktighet, en ökad grönsakskonsumtion och råvaror i säsong.

Under projektet ordnas smakskola för barnen. Barnen får bekanta sig med mat och nya smaker enligt saperemetoden. Smakskolan ingår som en del av den ordinarie verksamheten. I samband med smakskolan handleds personalen.Vi ger tips och idéer på hur man kan främja en sund, nyfiken inställning till mat och hur barnen kan involveras i måltiden och matlagningen.

Vi jobbar för en säsongsanpassad och närproducerad måltid. Tillsammans med personalen diskuterar vi bland annat upphandling, meny, pris och matsvinn. Vi erbjuder en meny med fokus på säsong och läckra grönsaksalternativ.

Föräldrarna involveras bland annat genom föreläsningar och familjematlagning för hela familjen. Under tillfällena får man råd, tips och inspiration kring barn och mat.

Vi jobbar med Tack för maten!

Sofia Grynngärds
Projektledare
sofia (at) martha.fi

Ann-Louise Ahrenberg
Projektkoordinator
ann-louise (at) martha.fi

Projektet genomförs med finansiering av Brita Maria Renlunds stiftelse och är kostnadsfritt för daghemmen.

Artiklar

Sköna böna, snärtiga ärta

"Sköna böna, snärtiga ärta" är Ungmarthas och projektet Tack för maten!s växtproteinmaterial riktat till barn och unga. Läs mera »
10.10.2017 kl. 13:31

Inspirerande material för eftisar

Projektet Tack för matens eftismaterial finns nu att beställa. Läs mera »
21.02.2017 kl. 15:25

Inspiration i matvardagen – en kväll för hela familjen

Välkommen på en härligt inspirerande matafton för hela familjen i Karleby! Läs mera »
15.02.2017 kl. 12:24

Läs, lär dig mer och använd gärna vårt material!

"Sköna böna, snärtiga ärta" är Ungmarthas och projektet Tack för maten!s växtproteinmaterial riktat till barn och unga. Den 16-sidiga broschyren lyfter spännande fakta om baljväxter, enkla recept, sinnesövningar och pyssel som man kan göra med barn hemma eller på daghem, i skolan, på klubbar eller eftis. Materialet kan läsas på issuu.com/marthaforbundet. Broschyren kan beställas till daghem, eftisar och övrig barnverksamhet. Beställ broschyren genom att meddela önskad mängd och postadress till ung@martha.fi.

Marthaförbundet och projektet Tack för maten! är med i kampanjen Kocka på! Kampanjen om matglädje för småbarn är ett samarbete med Svenska Yle, Folkhälsan och 4H. Läs pressmeddelandet här.

Ladda ner och printa ut säsongsguiden!

Vårt inspirationspaket för daghem, läs mer och beställ.

Eftismaterial, 10 euro + porto

• Sex veckors mellanmålsmeny
  • Recepthäfte, A4, 20 sidor
  • Övningar för smakskola enligt saperemetoden, A5, 20 sidor
  • Mysteriepåse

För beställningar, kontakta Marika Seger på marika.seger@martha.fi eller tfn 010 279 72590 (må–to kl. 9–12).

På gång hösten 2017

Eftisar som är med:

• Solf eftis, Korsholm
  • Karperö eftis, Korsholm
  • Folkhälsans svenska eftis  i Lahtis, Lahtis
  • Fokhälsans eftis i Hyvinge, Hyvinge

Daghem som är med:

• Svenska daghemmet i Lahtis, Lahtis
  • Hyvinge daghem, Hyvinge

Den gemensamma måltiden ger barnen en trygg punkt i vardagen. Men den har även många andra fördelar. Projektet Tack för matens projektledare Sofia Grynngärds och informatör Karin Lindroos diskuterar vikten av att äta tillsammans.

Lyssna på Marthapodden och avsnittet Våga smaka!, där projektkoordinator Ann-Louise pratar om barn och smak och hur man uppmuntrar barnen att våga smaka på nya livsmedel.

Följ oss!

4.10.2017 13:42

Den får barnen och också vi vuxna att sätta våra förutfattade meningar åt sidan och väcker samtidigt upptäckarlusten. Tänk att en morot eller vitkålen som vi har ätit många gånger kan väcka så mycket nya tankar och intryck tack vare saperemetoden. I vårt arbete ute på daghem har vi märkt att metoden också kan leda till positiva och intressanta måltidsdiskussioner. Tillsammans med barnen kan vi utforska och prata om maten utgående från alla sinnen och vi kan också på ett spännande sätt mötas både barn och vuxna och föra en dialog som bådadera kan känna som intressant och utvecklande.

Saperemetoden fick sin start i Frankrike på 70-talet då Jacques Puisais bekymrade sig för att barn hade börjat äta vädigt ensidigt och mest söt och mjuk mat. Jacques utvecklade därmed saperemetoden som handlar om att utforska mat med alla sinnen. Även om ett barn som är neofobiskt (rädd för nya livsmedel och maträtter) tar del av en sapereövning så finns det inga måsten för barnet att sätta något livsmedel i munnen utan barnen får i lugn och ro bekanta sig med livsmedlet utgående från andra sinnen. Metoden brukar dock väcka lusten hos många barn eftersom de gärna vill fundera kring vilka grundsmaker de känner, hur livsmedlet känns i munnen eller hur det låter när man tuggar på livsmedlet. Saperemetoden brukar även leda till att vi utvecklar ett bredare ordförråd kring att beskriva mat samt ökar livsmedelskunskapen. I samband med övningarna kan även barnens motorik övas, t.ex. om barnen samtidigt är med och skalar något som utforskas.

Exempel på sapereövningar finns här.

Vi erbjuder också fortbildning bland annat för daghems- och eftispersonal där vi ger konkreta verktyg för hur saperemetoden kan användas i verksamheten. Ta kontakt med oss ifall intresse finns.

/Sofia

Finlands Svenska Marthaförbund r.f.
Medelhavsgatan 14 C
00220 Helsingfors