En bättre värld, en vardag i taget

”Martha är ju en gammal organisation och allt vad ni har gjort under åren har varit en del av en hållbar utveckling”, sade en av deltagarna vid en nordisk hållbarhetskonferens där jag hade berättat om vårt arbete kring en hållbar livsstil. Läs mera »
Publicerad idag kl. 14:07

Pulled havre – en omtalad matprodukt

Den växtbaserade produkten pulled havre (baljhavre) är en av årets mest omtalade och omskrivna inhemska matprodukt. Marthaförbundets hushållsrådgivare Elisabeth Eriksson gläntar på förlåten och avslöjar vad som ligger bakom framgången.Läs mera »
Publicerad idag kl. 14:03

Små steg leder också framåt

Clara Lidström är den nya tidens företagare. Hon bor ute på landsbygden i Västerbotten i Sverige och arbetar med sin passion, bloggen Underbara Clara.Läs mera »
Publicerad idag kl. 14:06

Julakuten Vad gör jag med granen som barrar, vad är vegansk julmat och finns det ett miljövänligt sätt att putsa silvret? Marthaförbundets Julakuten svarar traditionsenligt på frågor kring jul. Svarar gör våra hushållsrådgivare.
Marthaförbundets vårmöte Save the date!

Du behöver

Exempelvis en gammal skjorta att sy påsen av
Tygbitar till dekoration och axelband
Symaskin, sax, nål, tråd papper, penna

Gör så här

1. Sy en tygpåse av en gammal skjorta eller annat tyg.
  2. Förstora hjärtat till önskad storlek och klipp isär alla delar och använd dem som mönsterdelar. Trianglarna på väskan är marthahjärtats alla delar klippta isär och pusslade ihop enligt ett nytt mönster.
  3. Klipp ut delarna i tyg och placera ut dem på påsen i önskat mönster, nåla fast och sy fast en bit i taget.

Solveig Backström och Elisabeth Eriksson är våra hushållsrådgivare. De svarar på frågor om mat och matlagning, kost och näring, konserverng samt råd i konsumentfrågor.

Vi svarar på frågor gällande konsumtionsutgifter, budgetering och planering av privatekonomin, skötseln av penningärenden, handledning i privathushållets bokföring och olika alternativ för att lösa skuldproblem.

Telefon 010 279 7279 (ti–to, 13–15)

E-post hushall(at)martha.fi

Det produceras nio gånger mer kläder än det konsumeras i världen. Med projektet Garderoben vill vi skapa medvetenhet om det ohållbara berget av textilavfall.

Svinnkampen

Varje år slänger finländska hemhushåll 130 kg ätbar mat. Svinnkampen är Marthaförbundets kampanj för att skapa en rörelse mot matsvinnet.

Tack för maten!

Projektet Tack för maten! engagerar de privata svenskspråkiga daghemmen i Svenskfinland i att utveckla måltiden och bespisningsverksamheten.

Andrea Hasselblatt, förbundsordförande

"Talkoandan håller på att dö ut. Föreningslivet dör ut. Ingen vill engagera sig i frivilligverksamheten. Stämmer det? Nej, säger jag." Läs ledaren ur nyaste numret av tidskriften Martha.

Petra Högnäs, utvecklingschef

Vem är martha egentligen? Petra Högnäs, utvecklingschef med ansvar för medlemsfrågor, berättar allt om och hur du blir martha i poddavsnittet Föreningsaktivitet – Möjlighet eller börda?

Anita Storm, ekologirådgivare

Hur ser ett klädesplaggs väg ut från bomullsplantagen till din garderob? På vilket sätt utsätts plagget och de som arbetar inom industrin för kemikalier på vägen? Och hur gör du för att minimera mängden kemikalier i garderoben? Ekologirådgivare Anita Storm och informatör Karin Lindroos diskuterar kläder och kemikalier i Marthapodden.

En bättre värld, en vardag i taget

Publicerad idag kl. 14:07

Pulled havre – en omtalad matprodukt

Publicerad idag kl. 14:03

Våra broschyrer är gratis! Du kan ladda ner dem som pdf, läsa dem via Issuu eller beställa hem dem, endast postkostnaden tillkommer. Det går även att beställa i större mängd, till exempelvis till en skolklass, kurs eller till arbetsplatsen.

Mjölk & mjölkprodukter

Piffa potatisen!